Vai EKI ir kāpnes?
8. Vai EKI ir līdzīga kāpnēm? Vai noteikta līmeņa vai kvalifikācijas iegūšanai jātiek pāri katram pakāpienam? Ja tā, tad kādēļ šīs „kāpnes” beidzas pie astotā pakāpiena, ņemot vērā, ka EKI ir ietvarstruktūra mūžizglītībai? Vai kvalifikācijas iespējams iegūt dažādos līmeņos, ne tikai augstākajā līmenī?
EKI ir jāuztver kā kāpnes tajā nozīmē, ka no 1.-8. līmenim saistītā zināšanu, prasmju un kompetenču apguve kļūst arvien grūtāka un skolēniem/audzēkņiem/studentiem vai darbiniekiem izvirza aizvien augstākas prasības. Pakāpeniski pārejot no 1.-8. līmenim, jāņem vērā dažādi faktori, piemēram:
- zināšanu sarežģītība un dziļums, kā arī to izpratne;
- vajadzīgā atbalsta vai norāžu līmenis;
- vajadzīgās integrācijas, patstāvības un radošo izpausmju līmenis;
- zināšanu praktiskās lietošanas vai vingrinājumu klāsts un sarežģītība;
- pārredzamības un situāciju dinamikas līmenis.
EKI nav tāds instruments, ar kuru tieši dokumentēt atsevišķu izglītošanās virzību, bet tas pirmajā posmā nodrošina dažādu valstu kontekstu skaidrošanu, bet ilgtermiņā – kalpot par atsauces līdzekli visām Eiropā piešķirtajām kvalifikācijām. Tomēr, lai arī kvalifikācijām ir norādīti EKI līmeņi, tas nenozīmē, ka kvalifikācijas obligāti ir jāapgūst tieši tādā pašā secībā, kā redzams EKI līmeņos.
Paredzams, ka izglītības guvēji savas dzīves laikā pāries no zemāka līmeņa uz augstāku, taču ir iespējams arī vienā līmenī iegūt divas dažādas kvalifikācijas vai arī pāriet no augstāka kvalifikācijas līmeņa uz zemāku, uzsākot jaunas mācības un apgūstot jaunas prasmes.
- Kāpēc metaietvarstruktūra?
- Kādi ir līmeņu aprakstu principi?
- Kas ir zināšanas, prasmes un kompetences?
- Vai salīdzināmas atšķirīgas ietvarstruktūras?
- Kāpēc tieši kvalifikācijas?
- Vai kvalifikācija var būt vairākos līmeņos?
- Kas svarīgāks?
- Vai EKI ir kāpnes?
- Vai EKI līmeņu apraksti jāizmanto NKI?
- Kur palikušas citas kompetences?
- Vai EKI klasificē programmas un profesijas?
- Kā EKI sader ar EAIT?