Vai kvalifikācija var būt vairākos līmeņos?
6. Iespējams, ka daļa no nacionālās kvalifikāciju sistēmas noteiktā līmenī pilnīgi atbilst vienai no trim ailēm, taču saskaņā ar citām kategorijām tā labāk iederētos citā līmenī. Vai vienu un to pašu kvalifikāciju grupu var piesaistīt dažādiem līmeņiem?
Nē, jo EKI nav sistēma, pēc kuras
klasificēt kvalifikācijas pēc dažādām dimensijām. Citiem vārdiem sakot,
EKI tabula nav jāuztver pa atsevišķām ailēm. Lai izlasītu vienu līmeni,
ir jālasa visa rinda (visas trīs ailes), turklāt paredzēts, ka katra
līmeņa aprakstā ietilpst visu zemāko līmeņu rezultāti. Tātad, lai
pilnībā izprastu kādu noteiktu līmeni, tas jālasa kopā ar iepriekšējiem
līmeņiem (skatīt 2. un 3. jautājumu).
Eiropas valstu kvalifikāciju sistēmu plašā klāsta un daudzveidīgo
kvalifikāciju rakstura dēļ bieži nacionālo kvalifikāciju sistēmu daļas
(kvalifikāciju grupa) vienā līmenī atbilst vienai ailei, bet vienlaikus
citā līmenī atbilst citai ailei. Kvalifikācijas var būt ļoti atšķirīgas,
ņemot vērā ietverto zināšanu sarežģītību vai prasmju klāstu, tomēr
vienlīdz grūti sasniedzamas.
Attēlojot EKI līmeņu aprakstus tabulā ar trim ailēm, EKI un
kvalifikāciju pielīdzināšanai būtu jābūt vieglāk izprotamai. Ja tabulas
formāts izraisa pretrunīgus viedokļus, ailes ir jāuzskata par mazāk
svarīgām un ir jālasa visa rinda (zināšanas, prasmes un kompetences),
lai kopumā novērtētu, kurā līmenī konkrētā kvalifikāciju grupa vislabāk
iederas. Šādā veidā lasot līmeņu aprakstus, būs vieglāk izveidot
konkrētas kvalifikācijas „smaguma centru” un tādējādi izlemt, kādā veidā
to pielīdzināt EKI. Tādējādi ir uzskatāmi parādīts, ka, tā kā valsts un
nozaru līmenī kvalifikācijas ir ļoti dažādas, tās nebūs iespējams
nevainojami vai pilnībā piemērot EKI līmeņiem. Šajā gadījumā ir
jāizmanto vislabākās piemērotības princips.
- Kāpēc metaietvarstruktūra?
- Kādi ir līmeņu aprakstu principi?
- Kas ir zināšanas, prasmes un kompetences?
- Vai salīdzināmas atšķirīgas ietvarstruktūras?
- Kāpēc tieši kvalifikācijas?
- Vai kvalifikācija var būt vairākos līmeņos?
- Kas svarīgāks?
- Vai EKI ir kāpnes?
- Vai EKI līmeņu apraksti jāizmanto NKI?
- Kur palikušas citas kompetences?
- Vai EKI klasificē programmas un profesijas?
- Kā EKI sader ar EAIT?