lven

Noteikumos par Latvijas izglītības klasifikāciju ietverti Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņi

2017. gada 13. jūnijā Ministru kabinets pieņēma jaunus noteikumus par Latvijas izglītības klasifikāciju. Noteikumi tika izstrādāti Latvijas izglītības klasifikācijas salīdzināšanai ar Starptautisko standartizēto izglītības klasifikāciju (ISCED-F 2013), kā arī tajos ir noteikti Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņi un tiem atbilstoši zināšanu, prasmju un kompetenču apraksti.

Europass un EKI izmantošana augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanā

2017. gada 31. maijā Akadēmiskās informācijas centrs rīkoja semināru „Europass un EKI izmantošana augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanā”. Semināra mērķis bija iepazīstināt augstākās izglītības iestāžu pārstāvjus ar Europas un Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūru un to sniegtajām iespējām, norādot arī uz šo rīku nozīmi izglītības kvalitātes novērtēšanā. Pārstāvji no divām augstākās izglītības iestādēm Latvijā (Rīgas Stradiņa Universitāte un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija) dalījās arī praktiskajā pieredzē Europass CV izmantošanā.

Pētījums par LKI attīstību

Akadēmiskās informācijas centrs - Latvijas NKP sagatavojis situācijas izvērtējumu par LKI attīstību laika posmā no 2011.gada līdz 2016.gadam. Pētījuma mērķis bija analizēt LKI attīstību un tās ietekmi uz pārmaiņām Latvijas izglītībā. Pētījumā iezīmētas vairākas izmaiņas izglītībā – terminoloģijas attīstība, atsauce uz LKI/ EKI līmeni izglītības dokumentos, sociālo partneru iesaiste LKI attīstībā, LDDK projekts par darba vidē balstītām mācībām, kā arī ECVET un ECTS kredītsistēmu attīstība Latvijā.

UNESCO publikācija par līmeņu noteikšanu un mācīšanās rezultātu atzīšanu

UNESCO pētījums “Līmeņu noteikšanu un mācīšanās rezultātu atzīšana” (Level-setting and recognition of learning outcomes”, UNESCO 2015) tagad pieejams arī latviešu valodā. Pētījums iepazīstina ar līmeņu aprakstu, kas ir kvalifikāciju ietvarstruktūru neatņemama sastāvdaļa starptautiskā mērogā, izstrādi un piemērošanu, kā arī aplūko, kā mācīšanās līmeņi tiek noteikti citā kontekstā, piemēram, longitudinālos pētījumos, starptautiskajos kompetenču izvērtējumos un diagnostiskajos pārskatos. Mācīšanās rezultāti ir vienojošais jēdziens visās šajā ziņojumā ietvertajās gadījuma izpētēs.

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūra iesācējiem

2016. gada 1. decembrī Akadēmiskās informācijas centrs rīkoja semināru „Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūra iesācējiem”. Semināra mērķis bija iepazīstināt ar Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru un tās sniegtajām iespējām, kā arī aplūkot tās nozīmi Eiropas un pasaules kontekstā. Seminārā tika prezentēta nesen izveidotā Latvijas kvalifikāciju datubāze, kā arī sniegta informācija par informatīvajiem materiāliem saistībā ar Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru.

Latvijas Kvalifikāciju datubāzes atklāšana

2016. gada 27. oktobrī Akadēmiskās informācijas centrs organizēja starptautisku pasākumu “Latvijas Kvalifikāciju datubāzes atklāšanas konference“. Konferences mērķis bija iepazīstināt ar Latvijas kvalifikāciju datubāzi, kā arī pastāstīt par tās izveidošanas procesu. Eiropas Komisijas pārstāvji un starptautiski eksperti dalījās savās idejās un pieredzē, veidojot kvalifikāciju datubāzes citās valstīs. Konferencē tika analizēti ar tām saistītie izaicinājumi un sniegtās iespējas.

Seminārs par terminoloģiju EKI un LKI kontekstā

2016. gada 15. septembrī Akadēmiskās informācijas centrs rīkoja darba semināru „Terminoloģija Eiropas un Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru kontekstā”, lai klātienē iepazīstinātu nozares speciālistus ar pētījumu par kvalifikāciju ietvarstruktūrā lietoto terminoloģiju un diskutētu par izglītības terminu skaidrojumiem. Semināra mērķis bija prezentēt izstrādātos priekšlikumus un turpināt diskusiju par terminu lietošanu EKI un LKI kontekstā.

Izdota izglītības terminu vārdnīca kvalifikāciju ietvarstruktūru kontekstā

Akadēmiskās informācijas centrs (AIC) izdevis izglītības terminu skaidrojumus, kas saistīti ar Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras (EKI) un Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras (LKI) kontekstā lietoto terminoloģiju. Izglītības teminu skaidrojumi un ieteikumi to atveidojumiem latviešu valodā apkopoti pētījuma ziņojumā, ar kuru nozares speciālistus AIC plašāk iepazīstinās darba seminārā „Terminoloģija Eiropas un Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru kontekstā”, kas notiks 15. septembrī Rīgā.

Pētījums par starptautiskajām kvalifikācijām Latvijā

Akadēmiskās informācijas centra pētījuma mērķis noskaidrot, kādas starptautiskās kvalifikācijas tiek piešķirtas Latvijā un vai tās ir jāpielīdzina Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai. Pētījumā tika apzināta izglītības iestāžu - starptautisko kvalifikāciju sniedzēju, kā arī nozaru ekspertu padomju pārstāvju pieredze saistībā ar starptautiskajām kvalifikācijām. Tika analizētas starptautisko kvalifikāciju prasības, to pielietojuma mērogs, uzņemšanas prasības pretendentiem,

Seminārs par EKI un LKI kontekstā lietotiem terminiem

2015. gada 14. decembrī Akadēmiskās informācijas centrs rīkoja darba semināru “Terminoloģijas problemātika Eiropas un Latvijas ietvarstruktūru kontekstā”, lai klātienē turpinātu diskusiju par terminiem. Seminārā dažādu institūciju pārstāvji apsprieda līdz šim lietotos terminus izglītības nozarē, iepazinās ar jauniem, kā arī diskutējot nonāca pie savstarpēji akceptējamiem variantiem.

Piedalies diskusijā par EKI un LKI kontekstā lietotiem terminiem

Akadēmiskās informācijas centrs (AIC) ir veicis pētījumu un sagatavojis ziņojuma „Terminoloģijas problemātika Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras un Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras kontekstā” darba variantu. Šis darba dokuments ir veidots ar mērķi apzināt terminoloģijas problēmas latviešu valodā tikai Latvijas un Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūru kontekstā. Ziņojumā aplūkotie termini attiecas uz specifisku kontekstu, un ne vienmēr tos iespējams attiecināt uz visu izglītības nozari.

EK 2015. gada ziņojums par Boloņas procesa īstenošanu

Eiropas Komisija publicējusi 2015. gada ziņojumu par Boloņas procesa īstenošanu. Progress augstākās izglītības sistēmu pilnveidošanā un studentu mobilitātes veicināšanā tika apspriests 47 valstu izglītības ministru konferencē, kas notika 2015. gada 13. maijā, Erevānā. Balstoties uz Boloņas procesa sasniegumiem pēdējos 15 gados, izglītības ministru konferencē tika izvirzītas jaunās prioritātes Eiropas Augstākās izglītības telpā ...

LKI līmeņi ir iekļauti Profesionālās izglītības likumā

2015.gada 23.aprīlī Saeima pieņēma grozījumus Profesionālās izglītības likumā. Vairāki no apstiprinātajiem grozījumiem attiecas uz profesionālās izglītības programmu un profesionālās kvalifikācijas līmeņu sasaisti ar Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru. Likuma 5. pantā "Profesionālās kvalifikācijas līmeņi" - pieciem profesionālās kvalifikācijas līmeņiem tiek norādīta atbilstība Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim. Likuma 6.pants "Profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošie dokumenti" tiek papildināts ar astoto daļu: valsts atzītos profesionālo izglītību apliecinošos dokumentos un profesionālo kvalifikāciju apliecinošos dokumentos norāda arī Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeni. Likuma 25. panta "Profesionālās izglītības programma" pirmā daļa tiek papildināta ar piekto punktu, kas nosaka norādi uz: profesionālās izglītības programmas līmeni Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā ...

CEDEFOP pētījums par EKI 5.līmeņa kvalifikācijām

CEDEFOP pētījums „5. līmeņa kvalifikācijas: izaugsme karjerā vai ceļā uz augstāko izglītību” (Qualifications at level 5: progressing in a career or to higher education, CEDEFOP, 2014) tagad pieejams arī latviešu valodā. Pētījums atklāj, kā dažādās valstīs mācīšanās rezultātu pieeja tiek izmantota, pielīdzinot kvalifikācijas EKI 5.līmenim, kādas kvalifikācijas tiek attiecinātas uz EKI 5.līmeni, kādi ir šo kvalifikāciju galvenie mērķi un funkcijas, kā tās tiek vērtētas datba tirgū un tālākajā izglītībā, ar kādiem mācīšanās rezultātiem tik aprakstītas šīs kvalifikācijas, kā dažādās valstīs vispār tiek izmantots EKI 5.līmenis.

Profesionālās izglītības dokumentos būs jānorāda atbilstošais LKI līmenis

No 2017.gada 1. janvāra profesionālās izglītības un profesionālo kvalifikāciju apliecinošos dokumentos jānorāda atbilstošais Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenis 2016.gada 5.aprīlī Ministru kabinets (MK) apstiprināja MK noteikumus Nr. 194 „Grozījumi MK 2005.gada 21. jūnija noteikumos Nr. 451 „Kārtība, kādā izsniedzami valsts atzīti profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinoši dokumenti un akreditētas profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinoši dokumenti"”.

Izglītības likums nosaka Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru

2015.gada 18.jūnijā Saeima pieņēma grozījumus Izglītības likumā (1998), ar kuriem likums tiek papildināts ar jaunu pantu par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūru (8.1pants). Saskaņā ar šo pantu Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūra tiek definēta kā astoņu līmeņu sistēma, kas aptver izglītības pakāpes (pamatizglītība, vidējā izglītība, augstākā izglītība) un visus izglītības veidus (vispārējā izglītība, profesionālā izglītība, akadēmiskā izglītība), kā arī ārpus formālās izglītības sistēmas iegūto profesionālo kvalifikāciju. Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūra ir piesaistīta Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai. Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņus raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti...

Diskutēs par izglītības terminu tulkojumiem LKI un EKI kontekstā

Lai apkopotu rezultātus rosinātajai elektroniskai diskusijai par izveidoto izglītības terminu skaidrojošo vārdnīcu, Akadēmiskais informācijas centrs (AIC) 2015. gada 14. decembrī rīko darba semināru “Terminoloģijas problemātika Eiropas un Latvijas ietvarstruktūru kontekstā”.